Започна строителството на 6 нови метростанции през „Слатина” до „Арена София” и „Цариградско шосе”

Започна строителството на 6 нови метростанции през „Слатина” до „Арена София” и „Цариградско шосе”

На 27 ноември 2023 г. официално започнаха строителните дейности  на разширението от 6 км от Линия 3 на метрото през кварталите „Слатина” и „Гео Милев”.  Събитието се състоя на строителната площадка  до входа за „София Тех Парк” на бул. „Асен Йорданов” срещу зала „Арена София”.

Присъстваха кметът на София Васил Терзиев, министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков, изпълнителният директор на „Метрополитен” проф. Стоян Братоев, ръководителят на Представителството на ЕК в България Бойко Благоев, ръководителят на Управляващия орган на ОПТТИ 2014-2020, областният управител на гр. София Вяра Тодева, общински съветници, районни кметове, ръководители на фирмите-изпълнителки на участъка и др.

Участъкът е изцяло подземен. Трасето започва от ул. „Шипка”, върви под парка на Военната академия, продължава през плътно застроените квартали „Гео Милев“ и  „Слатина“, и покрай Зала „Арена София” и „София Тех Парк” достига до бул. „Цариградско шосе“, Окръжна болница и кв. „Младост”.  Целта от строителството на участъка до бул. „Цариградско шосе” е да се осигури връзка на източните квартали на столицата „Гео Милев”, „Слатина”, „Христо Смирненски” и „Младост” със западните – „Овча купел” 1 и 2 и „Горна баня”, както и с другите две линии, а чрез тях и с другите големи квартали на града. Самото строителство ще започне от бул. „Цариградско шосе” към кв. „Слатина”.

     Cpoĸът зa изпълнeниe нa дoгoвopитe със строителите е 40 месеца и вече са стартирани. Стойност на проекта  е 540 млн. лв. без ДДС, от които 106,6 млн.лв. са от Кохезионен фонд и 433,4 млн.лв. съфинансиране и заем от ЕИБ. Тунелите в целия участък ще се строят с тунелопробивна машина /ТПМ/  с противоналягане в забоя, която позволява преминаване покрай сгради и под съоръжения, без каквито и да е последици за тях. Планира се след последната станция на „Цариградско шосе” да се изгради подземен двуетажен буферен паркинг за автомобили с общо 230 места и открит паркинг върху МС „Зала Арена София/Тех парк” за около 120 автомобила

Обществени ползи след реализацията на проекта за разширение на Линия 3 през ж.к.„Слатина” до бул.„Цариградско шосе”:

  • След построяването на разширението през „Слатина” още над 75 000 граждани ще имат всеки ден възможността да усетят  предимството на най-екологичния и удобен обществен транспорт и несравнимото удобство за 10-12 минути да стигат до центъра на столицата.
  • Намаление на броя автомобили с  8800 дневно;
  • Намалението на трафика в района с 25% ще окаже положителен ефект и по отношение на намаляването на вредните парникови газове, фини прахови частици, оловни аерозоли и др. с няколко хиляди тона годишно.
  • Спестеното време на пътниците поради по-голямата скорост на придвижване прогнозно с около 8500 часа дневно;
  • Общата дължина на метромрежата в София след изграждането на двете разширения на Линия 3 – подуенски участък / 3 км., готов в края на 2026 г. / и настоящия слатински участък / 6 км, готов в началото на 2027 г. / се предвижда да достигне 61 км с 56 метростанции, а пътниците да се увеличат общо с 120000 души. На ден бързината и удобството на подземната железница ще позват около 560 хиляди души, а годишно техният брой ще се увеличи с 16 млн. пътници и ще достигне  около 200 млн. души.

Бенефициент: Столична община – „Метрополитен” ЕАД

Изпълнители- ДЗЗД „Метро Шипка” – ОП 1,  ДЗЗД „Метро Слатина” – ОП 2,

ДЗЗД „Метробилд Изток” – ОП 3, ДЗЗД ДВУ 21 – ОП 4 и

„Сименс Мобилити” ЕООД – ОП 5

Инженер-консултант  - „Ен Ар Консулт” ЕООД

Обща стойност на проекта -  540 млн. лв. без ДДС, от които: 106,6 млн.лв. от Кохезионен фонд и 433,4 млн.лв.съфинансиране и заем от ЕИБ.

Срок на изпълнение:40 месеца, Начало – 24.11.2023 г. Край  – февруари 2027 г.