Инспекция на Проекта за разширение на метрото в София - Етап 1 от Линия 3

Инспекция на Проекта за разширение на метрото в София - Етап 1 от Линия 3

На 31.10.2018г. кметът на гр.София – г-жа Йорданка Фандъкова, министърът на траспорта информационните технологии и съобщенията Росен Железков и заместник кметът по транспорт Евгени Крусев направиха инспекция на Проекта за разширение на метрото в София – Етап 1 от Линия 3, включен в Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014 – 2020 г. с местно съфинансиране от СО. Обектът, който посетиха е новото метродепо „Земляне”, където се намират първите 9 от 20-те влака за линията, произведени от Сименс.

В момента се изграждат два от четирите етапа на третата линия на метрото в София „Бул.Владимир Вазов – бул.Евлоги и Христо Георгиеви – Орлов мост – НДК – ж.к.Красно село – ж.к.Овча купел”,  с дължина 12 км и 12 метростанции.

Строителството на по-голямата част от Етап I /7 км и 7 метростанции/ започна през януари 2016 г. и към момента са изградени по-голямата част от конструкциите, над 4 км от двупътния тунел от депото на ул. „Житница” до 50 м от МС „Орлов мост”. Физическото изпълнение към 30.09.18г. възлиза на около 76%, като на участъците, където е преминала тунелопробивната машина, изпълнението надхвърля 80%. През есента на настоящата година започна поетапно извършване на архитектурно-довършителните работи на някои от метростанциите, изпълнението на част от релсовите пътища и монтаж на оборудването.

На 3 и 4 ноември тунелопробивната машина ще изгражда участъка от тунела под действащите тунели на Линия 1, които преминават на 8 и 16 м от МС „Орлов мост”.

Предвид малкото разстояние между новия тунел от Линия 3 и действащите тунели от Линия 1, с оглед безопасността на движението по Линия 1, на 3 и 4 ноември 2018 г./събота и неделя/ ще бъде спряно движението на  влаковете на метрото между МС „Сердика” и МС „Стадион В. Левски”. В участъка ще бъде организирана заместваща автобусна линия със спирки на МС „Сердика” пред Булбанк, МС „СУ Климент Охридски” и на бул.”Евлоги Георгиев” пред МС „Стадион В. Левски”. Интервалите на автобусите ще са съобразени с тези на метрото. В останалите участъци от МС „Стадион В. Левски” до Летището  и Бизнеспарка и от МС „Сердика” до МС „Обеля и МС „Витоша” метрото ще се движи по график за почивни дни.

 

Метродепо „Земляне” е започнато през януари 2017 г.  Основната му част е завършена. Окончателно трябва да бъде завършено в края на настоящата година.

От лятото на 2018 г. започна доставката на метровлаковете за Линия 3, производство на фирма Сименс. Доставени са 9, а на 5.11. пристига и 10-ият влак от общо 20-те влака за  Етап 1 и 2 на Линия 3.

Влаковете са с ниво на автоматично управление GоА3, а на по-късен етап със съответна софтуерна и хардуерна добавка е възможно да се преоборудват за изцяло автоматично движение без машинист – най-високо ниво GоА4.

Нивото на автоматичното управление GоА3 на влаковете включва автоматично потегляне, автоматично спиране с точност до 20 см, автоматично следене скоростта и профила на пътя и поддържане на разрешената скорост.

Приетото съвременно високо ниво на автоматизация осигурява висока безопасност на движението. Оборудването с асинхронни двигатели с рекуперация (възвръщане) на  енергията при движение в спирачен режим или по инерция и поради тази причина, и поради олекотеното алуминиево купе позволява икономия на енергия с около 28%, плавност при тръгване и спиране, а заедно с климатизацията на вагоните и по-добър комфорт на пътниците. Между пероните и влака по станциите ще има перонни врати с височина 1,56 м, които се отварят автоматично с отварянето на вратите на влака. Това повишава безопасността на движение и предпазва пътниците от падане на железния път.

Очакваното завършване на основната част от Етап 1 от Линия 3 е октомври 2019 г., в т.ч. строителство, монтаж на оборудване, пусково-наладъчни работи и въвеждане в експлоатация.

Етап II е с дължина 4 км и 4 метростанции. Метроучастъкът започна да се изгражда през лятото на 2017 г. и се очаква да бъде завършен в началото на 2020 г. Изградени са около 50% от строителните работи.

Прогнозното перспективно натоварване с пътници на участъците от линията – Етап 1 и Етап 2 на Линия 3, е около 130 хил.пътници на ден, като освен това тя прави интермоделни връзки с основни входни артерии в града, с националната ж.п. мрежа в кв.”Горна Баня”, а чрез първата и втората линия на метрото, прави връзка с аерогара София, Централна ж.п. гара и Автогара София. Другите основни обществени ползи от  изграждането на Етап I и II на Линия 3 са: спестено време от пътувания – 35 хил.часа дневно; намаление на трафика по трасето до 25%, намаление на броя на автомобилите в движение – 14 хил.автомобила дневно; допълнително намаление на изхвърляните  вредни газове – над 11 хил.тона  годишно.