Откриха Етап II на Линия 3: "Житница - кв. Овча купел - Околовръстен път"

Откриха Етап II на Линия 3: "Житница - кв. Овча купел - Околовръстен път"

За постигане на планирания екологичен и транспортен ефект за целия град е актуално да бъде завършена Линия 3 на метрото. За целта чрез финансиране от Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г /ОПТТИ/, със значително съфинансиране от Софийската община, през 2016-2020 г. бяха изградени два етапа от тази линия с обща дължина 12 км и 12 метростанции.

Етап 1, въведен в експлоатация през месец август 2020 г.,  включва централния участък на Линия 3 – „бул. Вл.Вазов/МС“Хаджи Димитър“/ - Орлов мост – НДК - кв. Красно село /МС“Красно село“/ с 8 км трасе и 8 метростанции. Тунелите в участъка са изградени с използването на немска тунелопробивна машина /ТПМ/.

Етап 2 включва трасето: „ул. „Житница” - ж.к. Овча купел -  Околовръстен път /МС“Горна баня“/. Участъкът е с дължина 4 км и включва изграждането на четири метростанции, жп спирка на линията „София – Перник“ и 3 буферни паркинга. Снимки от всички станции можете да видите ТУК.

На 24 април 2021 г. кметът на София Йорданка Фандъкова, транспортният министър в оставка Росен Желязков, ръководителя на Представителството на ЕК в България Цветан Кюланов, председателят на СОС Елен Герджиков и директорът на “Метрополитен” ЕАД проф. Стоян Братоев откриха готовия участък от 4 км от жк „Красно село”  през жк „Овча купел” до Околовръстен път при кв. „Горна баня”. Веднага след церемонията, от 12 часа, всички желаещи можеха да разгледат новите станции – „Овча купел”, „Мизия/Нов български университет”, „Овча купел 2” и „Горна баня”, като, по традиция, това беше безплатно в учасъка. С пускането на участъка от Етап 2 на Линия 3 дължината на линиите на метрото става 52 км с 47 станции.

Строителството на Етап 2 започна официално с първа копка на 21 юли 2017 г. и приключи през декември 2020 г. От миналия юни производителят „Сименс” извършва монтаж на оборудването и провежда изпитания на влаковете и системите за управление и безопасност, които приключиха в началото на април т.г. На 10 и 11 април софтуерът на новата отсечка бе свързан с този на  трасето в централната градска част, а от 19 април по трасето започна движение на влаковете по график без пътници.

Това е един от двата етапа, който бе изпълнен в рамките на програмния период 2014-2020 т. с финансиране в размер на 102 млн. евро от Европейския съюз, чрез Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура”  - 66% от стойността на участъка, и 34% местно съфинансиране.

С новите 4 станции метрото ще превозва първоначално още около 25-30 000 пътника, а прогнозно в перспектива тяхната бройка ще нарастне на 45 000 пътници дневно. Далекоперспективната прогноза за пътникопотока в двата участъка с 12 станции  е  общо 105 хил. пътници, а на цялото метро почти 500 хил. дневно.

Над 1200 строители и доставчици участваха в изграждането на 4 станции в „Овча купел”. При строителството на първата станция в отсечката – „Овча купел”, е използван Милански метод, „Мизия/НБУ е построена по открит способ в котлован с откоси, а при изграждането на „Овча купел 2” и „Горна баня” – са комбинирани Милански метод и открит способ.

Пероните на станциите в „Овча купел” са оборудвани, както и в централния участък, с  обезопасителните автоматични предпазни врати срещу инциденти.

Двата етапа от Линия 3 ще се обслужват от 20 влака „Инспиро” с производител фирма „Сименс”. Освен че са най-ново поколение, мотрисите  имат опция за автоматично управление без машинист. Сега влаковете в централната градска част се движат на интервал от 5 минути. С пускането на новата отсечка в „Овча купел”  - според пътникопотока, този минимален интервал ще бъде 4.5 минути.

Големият бонус от стъпването на софийското метро в „Овча купел”, е че над 60 000 жители на кварталите „Овча купел” 1 и 2 и долната част на „Горна баня” за първи път ще почувстват реалната си близост до сърцето на града. За време до 12 минути, заедно с пристигащите от Перник и Радомир, ще могат да стигат до централната градска част. 

Първата голяма придобивка от подземната железница е, че покрай изграждането й бе изцяло обновена за 4,8 млн. лева основната пътна артерия в квартала  - бул. „Президент Линкълн”. Покрай строителството на метрото в „Овча купел” бе изградена  за 1,3 млн. лв. през втората половина на 2019 г. и началото на 2020 г. нова улица в квартала – „Централна” с прилежащите й тротоари от унипаваж и осветление.  Oбщaтa й дължинa e oĸoлo 1.2 ĸм. В една част от улицата, в близост до метростанция „Овча купел 2” са обособени 220 места за паркиране. Улицата е с едно платно в посока, а в зоната с паркинга са изградени 4 ленти – две за паркиране и две за движението на автомобилите.

В края на април заедно с пускането в експлоатация на четирите нови станции ще заработи и открит буферен паркинг до последната метроспирка при околовръстния път с „Горна баня”. Паркингът е ситуиран между бъдещото локално платно от разширението на  Околовръстния път и бул. „Президент Линкълн”. Той е терасиран на три нива, свързани помежду си с рампи. Застроената му площ е около 6000 кв.м., с 230 паркоместа, осем от тях са обособени за трудноподвижни хора. Има два вход/изхода. Безопасността на движението се осигурява чрез съответните пътни знаци и хоризонтална маркировка.

Освен буферните паркинги до МС „Горна баня” и по ул. „Централна” бе изграден и трети до МС „Мизия/НБУ” на ул. „Монтевидео”. Заедно с него общо местата за паркиране в квартала са почти 700. На тях ще могат да разчитат както жителите на „Овча купел”, така и пристигащите от Перник, които ще слизат на новата жп спирка до МС „Горна баня”, за да хванат метрото.

При последната станция на третата линия в кв. „Горна баня”  бе изградена връзка с националната жп мрежа и жп спирка.  По този начин  се създадоха условия за  удобна връзка  на метрото с автомобилния и железопътен транспорт, а чрез Линия 1 и 2 с въздушния, което ще доведе до още по-ефективното развитие на интермодалността при превоза на пътници. На интермодалното съоръжение ще спират композициите, които се движат по направлението София-Перник-Радомир.  Спирката е дълга близо 200 метра и има две чакални. До МС „Горна баня” бе изграден и пешеходен подлез. Той преминава под Софийския околовръстен път /СОП/ и осигурява постоянно безопасно преминаване на гражданите между жк. „Овча купел” до новата ж.п. спирка и долната част на кв. „Горна баня”.

 

Обществените ползи от метрото в София ще достигнат:

 * прогнозно далекоперспективно натоварване с пътници на Етап 1 и 2 на  линията - над 105 хил.пътници на ден;

*  интермоделни връзки с основни входни артерии в града, с националната ж.п. мрежа в кв.”Горна Баня”, а чрез първата и втората линия на метрото с аерогара София и Централна ж.п. гара;

* годишен превоз на над 150 млн. пътници;

* спестено време от пътувания – над 160 хил.човекочаса дневно на пътниците в сравнение с надземния транспорт;

* намаление на трафика по трасето  на линиите -  до 25%;

* намаление на броя на автомобилите в движение – над 105 хил.автомобила дневно;  

* спомагане за  намаление на вредните газове във въздуха над София  над  90 хил.т. годишно.

С приключването на първите 2 етапа на Линия 3 софийското метро достига 52 км и  има 47  станции. След реализирането в следващите 5 години на Лот 1 и Лот 2 от Етап 3 метротрасето в София ще достигне 61 километра дължина и ще има 56 станции.

Изграждането на подземната железница остава и през 2021 г. стратегически обект на Столична община. Плановете са със строителството на цялата трета линия делът на софийското метро от градския транспорт да скочи от почти 40% през 2021 г. на 50% през 2026 г.