Приключи работата по изграждане на метротунела с помощта на тунелопробивната машина "Витоша"

Приключи работата по изграждане на метротунела с помощта на тунелопробивната машина "Витоша"

Днес, 27.02.2019 г., тунелопробивната машина излезе на крайната си точка – до метростанцията на бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“ и бул. „Янко Сакъзов“. На церемонията присъстваха кметът на гр. София - г-жа Йорданка Фандъкова, ръководителят на Управляващия орган на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 - инж. Галина Василева, директорът на „Метрополитен“ ЕАД - проф. д-р инж. Стоян Братоев, представители на строителите, журналисти и граждани.

Строителството на Линия 3 на софийското метро се реализира по „Проект за разширение на метрото в София: Линия 3“, който се съфинансира по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014–2020 г. и местно финансиране.

С помощта на специализираната тунелопробивна машина е изграден 7 км тунел за третата линия на метрото от „Красно село“ до „Малък градски театър Зад канала“. Отделно се изгражда още 1 км тунел до бул.“Владимир Вазов“. Изгражда се и участък от „Красно село – Овча купел –Горна баня“ 4 км и 4 метростанции.  

В момента се изграждат два от четирите етапа на третата линия на метрото в София – „Бул.Владимир Вазов – бул.Евлоги и Христо Георгиеви – Орлов мост – НДК – ж.к. Красно село – ж.к.Овча купел”, с дължина 12 км и 12 метростанции. Проектът за Етап 1 от Линия 3 включва цялостно изграждане на участъка - „бул. Вл. Вазов – ЦГЧ – кв. Красно село“, с дължина 8 км и 8 станции, метродепо „Земляне” и доставка на 20 метровлака от фирма „Сименс”. Етап 2 включва трасето „кв. Красно село – ж.к. Овча Купел – ж.п. линия София-Перник в кв. Горна баня“ с дължина 4 км и 4 метростанци. Финансират се от Европейския фонд за регионално развитие с местно съфинансиране от СО. 

Строителството на по-голямата част от Етап I (7 км и 7 метростанции) започна през януари 2016 г., а от 2017 г. започна и изграждането на станцията на бул. „Владимир Вазов” и на Депото за метросъставите. Общото физическо изпълнение на етапа към февруари 2019 г. възлиза на около 88%, като на участъците, през които е преминала тунелопробивната машина, са изградени преобладаващата част от конструкциите на метростанциите и на целия метротунел.

През пролетта на настоящата година започва поетапно извършване на архитектурно-довършителните работи на някои от метростанциите, изпълнението на част от релсовите пътища и монтаж на оборудването. Построено е депото, а от фирма „Сименс”  е произведено и доставено  оборудването на системите за ел. снабдяване, автоматиката, управлението на движението и  перонните преградни врати между влаковете и пероните.

Вече са доставени 14 от новите метровлакове. От лятото на 2018 г. започна доставката на метровлаковете за Линия 3, производство на фирма „Сименс”. Влаковете са с ниво на автоматично управление GоА3, а на по-късен етап – със съответна софтуерна и хардуерна добавка, е възможно да се преоборудват за изцяло автоматично движение без машинист – най-високо ниво GоА4.

            Нивото на автоматичното управление GоА3 на влаковете включва автоматично потегляне, автоматично спиране с точност до 20 см, автоматично следене на скоростта и профила на пътя и поддържане на разрешената скорост. Приетото съвременно високо ниво на автоматизация осигурява висока безопасност на движението. Оборудването на влаковете позволява икономия на енергия с около 28% (с асинхронни двигатели с рекуперация на енергията при движение в спирачен режим или по инерция), както и заради олекотеното алуминиево купе. Осигурена е плавност при тръгване и спиране, а заедно с климатизацията на вагоните и по-добър комфорт на пътниците.

            Между пероните и влака по станциите ще има перонни врати с височина 1,56 м, които се отварят автоматично с отварянето на вратите на влака. На две от метростанциите  - „Красно село” и „България”, вече се извършва монтаж на тези стъклени отваряеми прегради. Това повишава безопасността на движение и предпазва пътниците от падане на железния път.

            Очакваното завършване на основната част от Етап 1 от Линия 3 е октомври 2019 г., в т.ч. строителство, монтаж на оборудване, пусково-наладъчни работи и комплексни пускови изпитания.

За сложните инженерно и хидро-геоложки условия по трасето през 2016 г. от немската фирма „Херенкнехт” бе произведена тунелопробивна машина за работа в слаби силно оводнени почви. Тя е изцяло компютъризирана, а диаметърът й, съобразно особеностите на третата линия, е с 40 см по-голям от предишната. Машината тежи 1400 тона и носи името „Витоша”. Дължината й е 86 метра. ТПМ започна работа на 27.02.2017 г. от стартовата шахта в депо „Земляне” на ул. „Житница”.

Точно за 2 години:

  • Машината изгради двупътен тунел с външен диаметър 9,4 м в участъка: „Ул. Житница – кв. Красно село – бул. България – НДК – Орлов мост – Малък градски театър „Зад канала“ с дължина 7 км.
  • Строителството на тунела започна от стартова шахта на ул. „Житница“, като по трасето машината премина последователно през 6 метростанции – „Красно село“, „България“, „Медицински университет“, „НДК“, „Патриарх Евтимий“ и „Орлов мост“, и през 2 междинни шахти – в района на Медицинския университет до ул. „Георги Софийски” и до Военна академия „Г. С. Раковски”.
  • ТПМ изкопа 420 000 кубика пръст за изграждането на тунела.
  • Машината монтира 4000 пръстена, всеки от които се изгражда със 7 сегмента - общо за целия тунел са 28 000.
  • Около 10 - 15 пръстена на ден монтира ТПМ.
  • Изкопът заедно с монтажа на един пръстен отнемаше около час и половина.
  • ТПМ развиваше скорост от 15 - 20 метра готов тунел на ден, като в участъци с по-добри геоложки условия максималният напредък достигаше 30 м на ден.
  • Машината премина сложния път под нивото на две реки - Боянска и Перловска – общо около 3 км.
  • На 15-20 м дълбочина работи ТПМ, като в участъка от „Красно село” до „България” слезе още 5 м по-дълбоко под коритото на река Боянска.
  • 6 пъти допълнително са сменяни резците на машината заради абразивен пясък от Боянската река, който уврежда режещите й инструменти.
  • Средно около 200 души се трудиха само за успешната работа на тунелопробивната машина.

 

            Метроучастъкът от Етап II, с дължина 4 км и 4 метростанции, започна да се строи през лятото на 2017 г. По трасето се изграждат четири подземни метростанции (МС „Тракия”, „Овча купел”, „Овча купел II” и „Горна баня”). Чрез подлезна връзка от крайната станция ще се преминава под Околовръстното шосе, като тя има изходи към ж.к. „Овча купел”, към кв. ”Горна баня” и към предвидената по този проект съвместна ж. п. гара на линията София – Перник.

            Участъкът от Етап II следва да бъде завършен през първото полугодие  на 2020 г. Извършени са около 60% от строителните работи.

 

Обществените ползи от строителството на двата етапа на Линия 3 на метрото в София са:

- прогнозно перспективно натоварване с пътници на линията около 130 хил.пътници на ден;

- интермодални връзки с основни входни артерии в града, с националната ж.п. мрежа в кв. „Горна Баня”, а чрез първата и втората линия на метрото, връзка с аерогара София, Централна ж. п. гара и Автогара София;

- спестено време от пътувания – 35 хил. часа дневно;

-  намаление на трафика по трасето – до 25%;

- намаление на броя на автомобилите в движение – 14 хил. автомобила дневно;

- намаление на изхвърляните вредни газове – над 11 хил. тона годишно, и др.