Метростанция "Национален дворец на културата"

Метростанция „Национален дворец на културата“ е станция от Линия 2 на Софийското метро, въведена в експлоатация на 31 август 2012 г.. Станцията е ситуирана между бул. „Патриарх Евтимий”, бул. „Витоша” и Националния дворец на културата. Входове на метростанцията има в подлеза на НДК, на бул. "Витоша" и в края на площад "България". При реализирането на Линия 3 тя ще стане възлова и в нея ще се осъществява връзка между двете линии. Станцията е с островен перон, тя е подземна, едноотворна, с плосък покрив. Дължина на перона: 114 м.

Част от конструкцията на станция „Национален дворец на културата” и тунелът между нея и станция „Европейски съюз” са били изградени още при построяването на НДК. Налага се с архитектурни похвати да се компенсира визуално по-ниските тавани, недостатъчно широките проходи и твърде масивните колони. Изграденият участък е адаптиран към съвременните действащи изисквания за достъпност на средата и са осигурени навсякъде, където е възможно, асансьори, рампи и ескалатори.

Архитектура

Близостта до парка на НДК и наличието на многобройни зони за отдих и социални и културни дейности вдъхновяват  проектантите да заложат в архитектурата на станция идеята за връзка с природата. Тя е постигната чрез използването на заоблени, обтекаеми природни форми, които омекотяват интериорното пространство, обилна светлина и свежи контрастни цветове.

Дизайнът на подземното пространство асоциацира полъха на природата чрез ярки пролетни цветове – тъмнорозово, светлозелено, бяло и сивобежово, създава се усещане за вода чрез използването на гланцирани огледални повърхности, отразяващи обилната светлина.

Настилката е от полиран гранит, а стените са облицовани със сивозелен гранитогрес в долната част и цветни закалени стъкла в горната. Таванът е окачен тип от ламели “Хънтър Дъглас”, а по цялото му продължение се извива изящно цялостно осветление. На едната страна на перона е изпълнено художествено керамично пано със силует на НДК.

Идеята обхваща и подлезите, които са връзката с парковия площад и прелива във вестибюлите и перонното ниво.

Архитектурен проект: арх. Красен Андреев. 

Свързани статии